Δευτέρα, 11 Οκτωβρίου 2010

Θέσεις για την προπαγάνδα

1. Η προπαγάνδα είναι ως προς την ιδεολογία ό,τι το ανέβασμα της σκάλας με τα πόδια ως προς το ασανσέρ. Όταν το δεύτερο σταματήσει να δουλεύει αξιόπιστα και γίνεται επισφαλές, καταφεύγεις αναγκαστικά στο πρώτο, όσο και αν είναι πιο πρωτόγονο ως μέσο. Πράγμα που σημαίνει: η εμφάνιση της προπαγάνδας είναι σημάδι απουσίας της άδηλης συναίνεσης που προαπαιτεί η ομαλή λειτουργία της ιδεολογίας.

2. Όμως κάποιοι μένουν σε σπίτια που δεν έχουν καν ασανσέρ: Η απουσία άδηλης κοινωνικής συναίνεσης ως προς τις θέσεις της υπαρκτής αριστεράς σημαίνει ότι αυτή είναι να αναγκασμένη να καταφεύγει στην προπαγάνδα ακριβώς επειδή δεν έχει την πολυτέλεια να είναι ιδεολογία.

3. Όταν οι συνθήκες κρίσης υπονομεύουν τη λειτουργικότητα της κοινωνικής συναίνεσης, τότε κομμάτι αυτού που κάποτε ήταν η κυρίαρχη ιδεολογία αναγκάζεται επίσης να εισέλθει στην αρένα της προπαγάνδας και να συγκρουστεί με τις ιδέες όσων κινούνταν ήδη, ως εξοβελισμένοι από το πεδίο της κυρίαρχης ιδεολογικής συναίνεσης, στην αρένα αυτή.

4. Το παρόν είναι μία χρονική φάση κατά την οποία η σύγκρουση στο πεδίο της προπαγάνδας αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία, ακριβώς γιατί το ποσοστό ιδεών που βρίσκεται στον ασφαλέστερο, ασύνειδο χώρο της ιδεολογίας λιγοστεύει.

5. Παρ' όλα αυτά, η σύγκρουση στο πεδίο της προπαγάνδας δεν γίνεται με ίσους όρους. Το παρελθόν της φιλελεύθερης προπαγάνδας ως κυρίαρχης ιδεολογίας της επιτρέπει να εργαστεί με πολύ διαφορετικό τρόπο από ό,τι η προπαγάνδα μιας ρηξιγενούς αριστεράς, που στην δύση τουλάχιστον, δεν υπήρξε ποτέ κυρίαρχη ιδεολογία.

6. Ο βασικός μηχανισμός της φιλελεύθερης προπαγάνδας είναι η πρόταξη της συναίνεσης ως αντικειμενικού ιδεώδους. Ο φιλελεύθερος προπαγανδιστής λέει πάρα πολύ συχνά φράσεις όπως "συμφωνούμε", "δεν βλέπω το λόγο να συγκρουόμαστε", "ας βρούμε μία συμβιβαστική λύση", κλπ. Την ίδια στιγμή, προτάσσει στη συζήτηση θετικά φορτισμένους όρους που, εφόσον γίνουν δεκτοί, δυναμιτίζουν τις άμυνες τις άλλης πλευράς, και εφόσον δεν γίνουν, υπογραμμίζουν την φαινομενικά απρόκλητη επιθετικότητά της (βλ. όρους όπως "ανταγωνιστικότητα", "ισορροπία", "ανοιχτότητα", "συγκερασμός¨, "ανάπτυξη", "δυναμική/δυναμικότητα", "πολλαπλές επιλογές", "αντι-δογματισμός", κλπ).

7. Ο προπαγανδιστής που ξεκινά από μαρξικές βάσεις, αντίθετα, κινείται αναγκαστικά γύρω από τους πόλους της διαφωνίας, της ανάδειξης διαφορών και συγκρούσεων σε όλα τα επίπεδα: μεταξύ του εαυτού του και του συνομιλητή του· μεταξύ τάξεων· μεταξύ όρων, φράσεων και λέξεων. Η "επιθετικότητά" του αφορά ουσιαστικά την προσπάθειά του να αντισταθεί σε μια συναίνεση που σημαίνει αναγκαστικά ήττα, απορρόφηση της διαφωνίας, οπισθοχώρηση της ετεροδοξίας πίσω στη χοάνη της ασύνειδης συμπόρευσης.

8. Ο μαρξικά διαμορφωμένος ομιλητής δεν έχει κανένα πρόβλημα να (αυτο)χαρακτηριστεί προπαγανδιστής. Ασκεί προπαγάνδα ενσυνείδητα, διότι η προπαγάνδα είναι το βασικό του όπλο. Ο φιλελεύθερος ομιλητής, αντίθετα, δεν αισθάνεται ποτέ ότι προπαγανδίζει και προσβάλλεται με την ιδέα. Η δυνατότητά του να τρέφεται ακόμα από τμήματα της κυρίαρχης ιδεολογίας τον καθιστά πολύ πιο ασύνειδο ως προπαγανδιστή και για αυτό, πολύ πιο αποτελεσματικό. Σε ό,τι αφορά τον ίδιο, απλώς "συζητά", χωρίς προϋποθέσεις, στόχους, μεθόδους και προτεραιότητες. 

9. Από την μαρξική σκοπιά, η προπαγάνδα είναι κοπιαστική. Απαιτεί διαρκή επαγρύπνηση για την διαφύλαξη της συναίσθησης ενός επίδικου στο επίπεδο της σκέψης, της ανάλυσης, και του λόγου. Η προπαγάνδα όμως του αντιπάλου, η προπαγάνδα που αρνείται ότι είναι καν τέτοια, είναι σαφώς λιγότερο απαιτητική για τους φορείς της. Τον φιλελεύθερο προπαγανδιστή τον εξυπηρετεί η χαλαρή ατμόσφαιρα, η αίσθηση ότι η συζήτηση δεν έχει καίρια διακυβεύματα, η φυσική έφεση του καθένα να θέλει να δει τις ιδέες του να γίνονται αποδεκτές. Αντίθετα, ο μαρξικά διαμορφωμένος προπαγανδιστής είναι αναγκασμένος να βρίσκεται σε κατάσταση διαρκούς έντασης. Δεν μπορεί να βλέπει ποτέ τη φαινομενική ανεκτικότητα του άλλου ως θρίαμβο των θέσεών του, μιας και πρέπει να μάθει να την υποπτεύεται περισσότερο από ό,τι οποιαδήποτε διαφωνία. 

10. Τούτο δεν σημαίνει ότι ο πόλεμος διεξάγεται μόνο από τη μία πλευρά. Κάθε τέτοια εντύπωση αποτελεί ήδη θρίαμβο της πλευράς που διατείνεται ότι δεν διεξάγει πόλεμο. Ο πόλεμος διεξάγεται εξίσου και από τις δύο πλευρές, αλλά με διαφορετικά μέσα, μέσα που αντανακλούν τις πολύ διαφορετικές θέσεις των δύο σε ό,τι αφορά την δυνατότητα πρόσβασης σε κομμάτια της κυρίαρχης ιδεολογίας--με άλλα λόγια, στην αναγωγή της μίας ή της άλλης θέσης σε "κοινή λογική".

11.  Ενώ η μαρξικά θεμελιωμένη προπαγάνδα νιώθει αναγκασμένη να ταυτοποιεί ρητορικά τους στόχους της με σχετική ακρίβεια, η φιλελεύθερη προπαγάνδα έχει φύσει διάχυτο ρητορικό χαρακτήρα και οι στοχεύσεις της σπάνια μοιάζουν συγκεκριμένες. Ενώ η πρώτη κινείται από την επιθυμία διάτρησης της άμυνας του αντιπάλου, η δεύτερη αρκείται στο να του προκαλέσει κόπωση, αναγκάζοντάς τον να εξαντληθεί στην προσπάθειά του να διατρήσει κάτι που είναι υπερβολικά χαλαρό και χωρίς την εννοιολογική συνοχή που χρειάζεται για να μπορέσει να διατρηθεί. Για αυτό και ο προπαγανδιστής που τάσσεται με την μαχόμενη αριστερά πρέπει να μάθει να μην αρκείται σε ένα ρεπερτόριο που συνίσταται μόνο σε κατά μέτωπον επιθέσεις: σε οποιαδήποτε σύγκρουση, ακόμα και με τον μετριότερης ευφυίας αντίπαλο, θα κουραστεί πρώτος. 

20 σχόλια:

Izoistosaloni είπε...

Πόση ανάγκη είχα μια τόση δα αποσαφήνιση της πηγής αυτής της κόπωσης που με διαολίζει. Έως τώρα είχα φτάσει μέχρι το σημείο να αναγνωρίσω το υπερ-όπλο της εξάντλησης, το "κάνω-πως-δεν-καταλαβαίνω" -που το βάζεις επίσης στη σωστή του διάσταση. Αλλά δεν συμμερίζομαι την ψυχραιμία σου. Δεν μου βγάζει τέτοια οικειότητα, του στιλ άλλη-μια-προπαγάνδα. Ακόμα δεν μπορώ να ορίσω τη δύναμη που έχει να περνάει τον εαυτό της για "αυτονόητο", εν μέσω σοκ που προκαλέι το θράσος της. Ίσως συγκρίνοντας την με οικείες μορφές προπαγάνδας να χάνουμε την ιδιαιτερότητα και το κέντρο της δυναμικής της. Οπότε υπό αυτή την έννοια σηκώνει κι άλλη συζήτηση. Δεν ξέρω -μπορεί και να 'χεις δίκιο και να είναι έρχεται σαν λογικό αποτέλεσμα της συνεχούς επανάληψης της ως άλλο ντου-από-παντού.

rdDcom είπε...

VG.

RDAntonis είπε...

Τι εννοείς όταν λες "οικίες μορφές προπαγάνδας"; Εννοείς ιστορικά οικείες; Θεωρείς ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια νέα μορφή; Είναι σημαντικό ερώτημα, θα με ενδιέφεραν ιδιαίτερα οι απόψεις σου (και άλλων, βέβαια).

RDAntonis είπε...

Danke schoen.

SK είπε...

για το 4.

Ο τόπος των συγκοινωνούντων δοχείων ιδεολογία-προπαγάνδα πως λέγεται και από πού προκύπτει?

Από την πολιτική ως δυσλειτουργικά διορθωτικό (καιθ δυσλειτουργικό διορθωτικά) τόπο της πραγματικότητας?
Από την δυσλειτουργικότητα της πραγματικότητας, όση οφείλεται στον αφομοίωμένο από αυτήν τόπο της πολιτικής?
Από την αναποτελεσματικότητα του πολιτικού τόπου να αποτελέσει εκφρασμένη αναγωγή της πραγματικότητας ?

Αν ο τόπος των συγκοινωνούντων δοχείων λέγεται κι αυτός πολιτική, υπάρχει πρόβλημα ανέκφραστου δόγματος?

για το 1.

ανέβασμα? ποιας σκάλας? για πού? για το ιδεολόγημα (για το αρχικό ιδεολόγημα) ή απλά το σκάλα λέγεται το κουπί της καθημερινότητας . Πως το τοποθετείς αυτό?

Με αφορμή το 'άδηλη συναίνεση' : μπορεί να ειπωθεί οτι ιδεολογία υπάρχει ασύνειδα έτσι κι αλλιώς πίσω απ' ότιδήποτε λειτουργεί ομαλά? ή έστω οτι προκύπτει από εκεί?

5. δεν ξέρω αν υπήρχε αντιστοιχία εντός των κομμουνιστικών καθεστώτων και αν δεν υπήρχε ίσως να ήταν ένας βασικός λόγος κατάρρευσής τους.

6. Η φιλελεύθερη προπαγάνδα τον ίδιο βασικό μηχανισμό χρησιμοποιεί και σαν φιλελεύθερη ιδεολογία. Τι εκπλήσσει εδώ?

7. σωστό

8. ''να τρέφεται ακόμα από τμήματα της κυρίαρχης ιδεολογίας''

ο μαρξικός προπαγανδιστής δεν μπορεί να ειπωθεί οτι τρέφεται κι ο ίδιος απο τα ίδια τμήματα? Αυτή γίνεται ίσως μια περίεργη αντιστροφή των όρων. Η βασική διαφορά φιλελεύθερου-μαρξικού προπαγανδιστή νομίζω δεν βρίσκεται στην ιδεολογική πηγή τροφοδοσίας (δεν νομίζω οτι ο φιλελευθερισμός βασίζεται σε καμμία ιδεολογία, είναι όπως έχεις πει απλά στάση) αλλά η διαφορετική χρήση του πραγματικού για την άντληση παραδειγμάτων στην εκάστοτε προπαγάνδ

rdDcom είπε...

Κατ' αρχάς ο Αντώνης θα σου απαντήσει, αφού συνέγραψε το κείμενο, αλλά θα ήθελα να κάνω μια προσωπική εξομολόγηση. Όταν διαβάζω σχόλιά σου σκέφτομαι αυτό:
http://www.greektube.org/content/view/16250/2/

SK είπε...

το δικηγόρο του διαβόλου κάνω.
το πάνω πάνω με ενδιαφέρει πέρα από την τελευταία ερώτηση...
είναι σε άλλη παράγραφο επειδή είναι θεματικά άλλο ερώτημα, όχι to stress out something.

RDAntonis είπε...

Με κεφαλαία οι απαντήσεις μου:

Ο τόπος των συγκοινωνούντων δοχείων ιδεολογία-προπαγάνδα πως λέγεται και από πού προκύπτει?
ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΛΤΟΥΣΕΡ, ΕΧΟΥΝ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΑΡΚΕΤΟΙ, ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΣΤΑ ΜΗΝΤΙΑ STUDIES, ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΣΑΦΗΝΙΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ-ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ, ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΜΜΕΣΟΤΗΤΑ/ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΜΕΣΟΤΗΤΑ/ΜΕΤΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ.

Από την πολιτική ως δυσλειτουργικά διορθωτικό (καιθ δυσλειτουργικό διορθωτικά) τόπο της πραγματικότητας?
Από την δυσλειτουργικότητα της πραγματικότητας, όση οφείλεται στον αφομοίωμένο από αυτήν τόπο της πολιτικής?
Από την αναποτελεσματικότητα του πολιτικού τόπου να αποτελέσει εκφρασμένη αναγωγή της πραγματικότητας ?
ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΩ

Αν ο τόπος των συγκοινωνούντων δοχείων λέγεται κι αυτός πολιτική, υπάρχει πρόβλημα ανέκφραστου δόγματος?
ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΩ
για το 1.

ανέβασμα? ποιας σκάλας? για πού? για το ιδεολόγημα (για το αρχικό ιδεολόγημα) ή απλά το σκάλα λέγεται το κουπί της καθημερινότητας . Πως το τοποθετείς αυτό?
ΣΚΑΛΑ ΣΤΟ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΛΕΓΕΤΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΦΑΣΕΩΝ, Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥΣ.

Με αφορμή το 'άδηλη συναίνεση' : μπορεί να ειπωθεί οτι ιδεολογία υπάρχει ασύνειδα έτσι κι αλλιώς πίσω απ' ότιδήποτε λειτουργεί ομαλά? ή έστω οτι προκύπτει από εκεί?
Η ΟΜΑΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΝ ΦΥΣΙΚΟΠΟΙΕΙ. ΟΣΟ ΠΙΟ ΚΑΛΑ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΜΙΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ, ΤΟΣΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΤΙΛΗΠΤΗ ΩΣ ΤΕΤΟΙΑ.

5. δεν ξέρω αν υπήρχε αντιστοιχία εντός των κομμουνιστικών καθεστώτων και αν δεν υπήρχε ίσως να ήταν ένας βασικός λόγος κατάρρευσής τους.
ΕΧΩ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΑΙΣΘΗΣΗ. ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΠΟΛΥ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ, ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΟ Ο,ΤΙ ΣΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ.

6. Η φιλελεύθερη προπαγάνδα τον ίδιο βασικό μηχανισμό χρησιμοποιεί και σαν φιλελεύθερη ιδεολογία. Τι εκπλήσσει εδώ?
ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Η ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΑΝΑΚΥΠΤΕΙ ΣΤΟ ΣΚΗΝΙΚΟ ΩΣ ΔΥΝΑΜΗ ΜΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΥΣΗ ΑΝΤΙΦΑΣΕΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΤΥΧΟΥΝ ΕΞ-ΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ.

7. σωστό

8. ''να τρέφεται ακόμα από τμήματα της κυρίαρχης ιδεολογίας''

ο μαρξικός προπαγανδιστής δεν μπορεί να ειπωθεί οτι τρέφεται κι ο ίδιος απο τα ίδια τμήματα? Αυτή γίνεται ίσως μια περίεργη αντιστροφή των όρων. Η βασική διαφορά φιλελεύθερου-μαρξικού προπαγανδιστή νομίζω δεν βρίσκεται στην ιδεολογική πηγή τροφοδοσίας (δεν νομίζω οτι ο φιλελευθερισμός βασίζεται σε καμμία ιδεολογία, είναι όπως έχεις πει απλά στάση) αλλά η διαφορετική χρήση του πραγματικού για την άντληση παραδειγμάτων στην εκάστοτε προπαγάνδ

ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΣ. ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΣΕ ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΣΑΙ ΜΕ ΤΟ "ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ"

SK είπε...

χαχα, έχει βάση αυτό που σκέφτεσαι! ευχαριστώ που μου το εμπιστεύτηκες.

SK είπε...

Από την πολιτική ως δυσλειτουργικά διορθωτικό (καιθ δυσλειτουργικό διορθωτικά) τόπο της πραγματικότητας?
Από την δυσλειτουργικότητα της πραγματικότητας, όση οφείλεται στον αφομοίωμένο από αυτήν τόπο της πολιτικής?
Από την αναποτελεσματικότητα του πολιτικού τόπου να αποτελέσει εκφρασμένη αναγωγή της πραγματικότητας ?
ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΩ

το ιδεολογία-προπαγάνδα εκτείνεται και εκτός πολιτκού.

Αν ο τόπος των συγκοινωνούντων δοχείων λέγεται κι αυτός πολιτική, υπάρχει πρόβλημα ανέκφραστου δόγματος?
ΔΕΝ ΚΑΤΑΝΟΩ

το ίδιο με παραπάνω. από ποστ φίλης σήμερα στο fb
Dalai Lama:
My
true religion, my simple faith is in love and compassion. There is no
need for complicated philosophy, doctrine, or dogma. Our own heart, our
own mind, is the temple. The doctrine is compassion. Love for others
and respect for their rights and dignity, no matter who or what they
are - these are ultimately all we need.

ανέβασμα? ποιας σκάλας? για πού? για το ιδεολόγημα (για το αρχικό ιδεολόγημα) ή απλά το σκάλα λέγεται το κουπί της καθημερινότητας . Πως το τοποθετείς αυτό?
ΣΚΑΛΑ ΣΤΟ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΛΕΓΕΤΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΦΑΣΕΩΝ, Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥΣ.

με καλύπτει.

ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΣ. ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΣΕ ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΣΑΙ ΜΕ ΤΟ "ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ"

αναφέρομαι σε αυτό που είχες πει οτι η μια πλευρά στον πόλεμο για το sensus communis διατείνεται οτι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, όλα είναι όπως θα έπρεπε να ήταν και φυσικά. προφανώς αυτό είναι και ιδεολογία του φιλελευθερισμού αλλά καθίσταται-περιγράφεται καλυτερα σαν απλή στάση.

SK είπε...

Dalai Lama (Local business) - press Like

Office of His Holiness the Dalai Lama
Dharamsala, India, 176219
Phone:
+91 1892 221343

RDAntonis είπε...

Dalai Lama (Local business) - press Like

Α χα χα χα χα χα χα!!!!! Καλό!!!

Izoistosaloni είπε...

ναι. αλλά μιλάω εδώ πολύ επιφυλακτικά και αβέβαια. Αίσθηση μου είναι πως δεν χρειάζεται να αντιτάξεις μαρξιστική προπαγάνδα για να μιλήσεις για τη λογική του νεοφιλελευθερισμού η οποία φαίνεται πως σε αντίθεση με άλλες λογικές συσκοτίζει παρά φανερώνει τις αρχές της. Περισσότερο με σοκάρει ο ολοκληρωτισμός που διεκδικεί (με την έννοια πως απευθύνεται στο σύνολο της ζωής -δηλαδή ένας λόγος που απευθύνεται άμεσα σε πολιτισμικά deep images ας πούμε) σε συνδυασμό με την άναρχη άρθρωση της (δεν υπάρχει κάποια λογική πάνω στην οποία μπορείς να αντιπαρατεθείς -είναι σαν να κουβεντιάζεις με κωφάλαλο -δεν καταλαβαίνω τι-είναι-αυτά-που-λένε και την άνεση των αλμάτων που κάνουν). Ενώ λοιπόν αναγνωρίζω τη συστηματικότητα της σε σχέση με την κατάληξη του "επιχειρήματος", δεν κατανοώ καθόλου τη δομή του επιχειρήματος, δηλαδή πως γίνεται εφικτό το συμπέρασμα. Περισσότερο λοιπόν θα μου έμοιαζε με "λόγο" που παριστάνει μια γνώση αντικειμενική, παρά με μια ακόμα προπαγάνδα. Τώρα, αν μου πεις πως όλα αυτά ορίζουν την "προπαγάνδα", σε πιστεύω και πάω πάσο

RDAntonis είπε...

Κοίτα, και εγώ διερευνητικά ψηλαφίζω ακόμα το θέμα. Το βέβαιο είναι ότι έχουμε κάτι εδώ που δεν ήταν τόσο προφανές πριν και που πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να το περιγράψουμε και να το αντιμετωπίσουμε.

Όσο για την αντίταξη της μαρξιστικής προπαγάνδας, απλώς περιγράφω τι καταλαβαίνω ότι κάνει ένα ιστολόγιο όπως το παρόν. Γιατί το θεωρώ ενσυνείδητα προπαγανδιστικό μέσο και όχι απλώς "μέσο έκφρασης".

SK είπε...

εδώ ορίζεται κάθε λειτουργία αυτοθεραπείας του δυτικού μοντέλου.
το πρωθύστερο από την κρίση διάστημα και για ικανό χρόνο είχαν όλοι συμφιλιωθεί με την υπάρχουσα ασύνειδη τάση πως πρέπει να απομυστικοποιήσουν τον εαυτό τους σε σχέση με την πραγματικότητα και αντίστροφα.
όλο αυτό το διάστημα ήταν υπό καπιταλιστική χορηγία και συνθήκη.
Πρόκειται προφανώς για τέτοια βουτιά στο κενό και αλλοίωση παντού, που ιδεολογικά πλέον το αίτημα είναι αυτό της επιστροφής οπωσδήποτε σε μια πρωθύστερη τάξη.
Δεν πιστεύει οτι έχει το χρόνο που δικαιούται ούτε το ψυχικό υπόβαθρο, ούτε βλέπει γύρω του τόσο ισχυρές τάσεις προς τα εκεί ωστε να περάσει το άτομο σε έναν βήμα- βήμα διαλεκτικό επανορισμό του και προφανώς αντιστέκεται σε τέτοια μέθοδο. Μπορεί να κοιτάξει προς την αριστερά αλλά περισσότερο για να βρεί εκεί μέσα '-παράδοση'- ρίζα από την οποία και ζητά να κρατηθεί (όταν πρόκειται για ιδεολογία). ¨Οταν τώρα μιλάμε για πρακτική, ο ίδιος ο προπαγανδιστής είναι τόσο αποροφημμένος και άσχετος με τον αντίπαλό του που προχωράει σε μια εντελώς παράλληλη τροχιά, ενώ η κόπωση που του προκαλεί η προσπάθεια να εμφυσήσει τα από 1 εώς 10% μιας μαρξικής προσέγγισης στον άλλον, κάνει τον ίδιο να αιτείται το 101 σε θεωρία και πραγματικότητα.

rdDcom είπε...

«Όταν τώρα μιλάμε για πρακτική, ο ίδιος ο προπαγανδιστής είναι τόσο απορροφημμένος και άσχετος με τον αντίπαλό του που προχωράει σε μια εντελώς παράλληλη τροχιά»

Μιλάς εκ πείρας; Πρόκειται για αξίωμα; God told you to say so?

SK είπε...

τι έθιγε ο Σεβαστάκης στο 'Αλχημεία της ευτυχίας'? με τέτοιο εδραιωμένο πλέον μεσαίωνα έχεις να κάνεις κατα βάση

SK είπε...

όχι περι υποψίας πρόκειται. εκ πείρας έχω προπαγανδίστει λίγο από wolff και τον έχω προπαγανδίσει στο facebook. τελεία.

Izoistosaloni είπε...

ρε συ ήταν ένα ειλικρινές σολάρισμα. δεν είχα διάθεση να στην πω, ή να υπονοήσω κάτι αν έτσι φάνηκε -είναι βλακεία με τα κόμεντς που δεν μπορεί να φανεί το ύφος της κουβέντας

RDAntonis είπε...

@zoizstosaloni: Μα δεν παρεξηγήθηκα, ελπίζω να μην παρανόησες το δικό μου ύφος:-)