Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2010

Ο δικός μου Κάφκα

3.
Υπάρχουν δύο θεμελιώδεις ανθρώπινες αμαρτίες, από τις οποίες πηγάζουν όλες οι άλλες: η ανυπομονησία και η απροσεξία. Η ανυπομονησία έφερε την έξωση των ανθρώπων απ' τον Παράδεισο. Η απροσεξία τους εμποδίζει να βρουν τον δρόμο της επιστροφής σ' αυτόν. Ίσως όμως να υπάρχει μόνο μία θεμελιώδης αμαρτία: η ανυπομονησία. Η ανυπομονησία έφερε την έξωση των ανθρώπων και η ανυπομονησία τους εμποδίζει απ΄το να βρουν τον δρόμο πίσω. 

6. 
Η κρίσιμη στιγμή της ανθρώπινης ανάπτυξης είναι διαρκώς κοντά. Για αυτό και τα κινήματα επαναστατικής σκέψης που διακηρύττουν πως ό,τι προηγήθηκε είναι αδιάφορο έχουν δίκαιο: γιατί ως τώρα δεν συνέβει τίποτε.

57.
Η γλώσσα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο με τρόπο πολύ πλάγιο για πράγματα που βρίσκονται έξω από τον φυσικό κόσμο· ούτε καν μεταφορικά, γιατί το μόνο πράγμα που ξέρει να κάνει--σύμφωνα με τη φύση του φυσικού κόσμου--είναι να ασχολείται με την ιδιοκτησία και τις σχέσεις της.

62.
Το γεγονός ότι ο μόνος κόσμος είναι ένας κατασκευασμένος κόσμος παίρνει από μας την ελπίδα και μας δίνει βεβαιότητα.

74.
Αν αυτό το οποίο υποτίθεται ότι καταστράφηκε στον Παράδεισο επιδεχόταν καταστροφή, τότε δεν μπορεί να ήταν κρίσιμο. Αν όμως πρόκειται για κάτι αναλλοίωτο, τότε ζούμε με μια ψευδή εντύπωση.

80.
Η αλήθεια είναι αδιαίρετη και έτσι είναι αδύνατο να αναγνωρίσει τον εαυτό της. Οτιδήποτε υποστηρίζει πως την αναγνωρίζει πρέπει συνεπώς να είναι ψέμμα.

93.
Ποτέ ξανά ψυχολογία!

97. 
Ο πόνος είναι στα αλήθεια πόνος μόνον εδώ. Όχι με την έννοια ότι αυτοί που υποφέρουν εδώ θα εξευγενιστούν σε κάποιο άλλο κόσμο εξαιτίας του πόνου τους, αλλά επειδή αυτό που περνάει για πόνος εδώ είναι, σε έναν άλλο κόσμο, χωρίς καμμία αλλαγή και απλώς επειδή εκλείπει το αντίθετό του, αγαλλίαση.

105. 
Η σαγήνη αυτού του κόσμου και το σημάδι που εγγυάται την εφημερότητά του είναι ένα και το αυτό. Και ορθά, γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί ο κόσμος να μας σαγηνεύσει κι όμως να συμφωνεί με την αλήθεια. 

109. 
Δεν είναι απαραίτητο να φύγεις απ' το σπίτι. Κάθισε στο γραφείο σου και άκου. Μην ακούς καν, απλώς περίμενε. Μην περιμένεις, κάτσε ακίνητος και μόνος. Ο κόσμος όλος θα σου προσφερθεί χωρίς να φορά προσωπείο, δεν μπορεί να κάνει αλλιώς· θα σφαδάζει  από έκσταση ενώπιόν σου.

Franz Kafka, Από τους Αφορισμούς του Zürau.

10 σχόλια:

ydes είπε...

στο αγγλικό http://en.wikiquote.org/wiki/Franz_Kafka ο αφορισμός 3 αναφέρεται ως "impatience and indolence", όπου indolence = οκνηρία != απροσεξία,
Τελικά ποιο είναι το σωστό?

rdDcom είπε...

indolence: insouciance, moral indifference or insensitivity, disposition to avoid trouble.

Υποθέτω ότι αναλγησία θα ήταν μάλλον άστοχο, ενώ «σταρχιδισμός» θα προκαλούσε τη μήνη κάποιων «ωραίων ψυχών».

stef είπε...

Indolence είναι habitual laziness. Ανωριμότητα? όντως κάτι σα γιαδουριά, γουρουνιά ή κάτι με ζώο. Αχαριστία θα επέλεγα εγώ αν είναι να πάρει Ντοστογιεφσκική ποιότητα αλλά ενέχει και το παθολογικό και τον πόνο μέσα το indolence, γι αυτό το αναλγησία και σταρχιδισμός δεν κολλάνε.
Αρχαία ίσως, ο μωρός'? moronic?

rdDcom είπε...

Apathie, indifférence, inertie, insouciance, langueur, mollesse, nonchalance, paresse, sybaritisme, veulerie, facilité à se blaser, dégoût
--------
OED
Clemencie and Mildnesse, [they say it is the meane] betweene senselesse Indolence and Crueltie.
1784 Johnson Let. to Langton 12 July, That voluntary debility which modern language is content to term indolence.


Παθολογικό πόνο και οδυρμούς εγώ προσωπικά δεν βλέπω στη λέξη.

RDAntonis είπε...

Χρησιμοποίησα τη μετάφραση στα αγγλικά του Roberto Calasso, που χρησιμοποιεί τη λέξη "carelesness". Ίσως, μιας και τα συμφραζόμενα είναι τύποις θρησκευτικά (αμάρτημα), ο σωστότερος όρος να είναι "ακηδία".

stef είπε...

found it: 'ξεροκεφαλιά'. well done me.

RDAntonis είπε...

Μόλις διάβαζα ότι η ακηδία αναφέρεται σε πνευματικό αμάρτημα σε αντίθεση με την μελαγχολία, που αναφέρεται σαφώς περισσότερο σε ψυχική κατάσταση και ότι η πρώτη προηγείται ιστορικά ως έννοια της δεύτερης.

Και εμένα πάντως δεν με ενοχλεί το "απροσεξία".

stef είπε...

όντως... είναι αυτό που κινείται αντίθετα στον πόνο (?)

in pathology : causing little or no pain (an indolent tumour) , b. slow to heal, persistent (an indolent ulcer). απερίσκεπτο? καλά από ένα παλιό readers digest dictionary το είδα.

rdDcom είπε...

Αγυρτείες:
Κόντεψα να το ξεχάσω. Χθες το βράδυ ήμουν μάρτυρας μιας μοναδικής στιγμής: ο (αν)αρμόδιος «στοχάστηκε» das Eigentum des Ab-grundes, με αποτέλεσμα οι κόρες των οφθαλμών τού LLS να γυρίσουν ανάποδα από ηδονή και να υγρανθούν τα παντελόνια τού Σαλονικιού. Μήπως ο Rakis είναι (ένα ακόμα) «ψευδώνυμο» τού Γ. Κακολύρη και το παρεξήγησαμε το παιδί;
(http://www.poema.gr/dokimio.php?id=52&pid=14)

----------
Όπου Rakis και λογοκλοπή: Απολαύστε τα κατορθώματα τού pyrgou-raki. Τι κρέμασμα που θέλετε;
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?t=1806&highlight=&sid=1fbca16899cb7009467198e2ca89f098
(Ο πύργος αντιγράφει από εδώ http://www.aletheia.gr/text.html#Badiou και ο Rakis χτυπάει παλαμάκια)...

rdDcom είπε...

ακηδία έχει πολύ «μελαγχολικό» χρώμα -- [ηθική] αδιαφορία, θα ήταν σαφέστερο. Απροσεξία δεν με ενοχλεί καθόλου.