Τρίτη, 12 Οκτωβρίου 2010

Η τάξη της αριθμητικής

"Σχεδόν ντρέπομαι", είπε η Σίσυ Τζουπ διστακτικά. "Αλλά σήμερα, για παράδειγμα, ο κύριος Μπνιξτοπαιδόπουλος μας εξηγούσε κάτι για την φυσική ευημερία."
"Μάλλον εθνική εννοούσε", παρατήρησε η Λουίζα.
"Α, ναι. Αλλά, το ίδιο δεν είναι;" ρώτησε ντροπαλά η Σίσυ.
"Αφού αυτός είπε εθνική, καλύτερα να το λες και συ έτσι", απάντησε η Λουίζα, με το στεγνό  και αποστασιοποιημένο της ύφος.
"Εθνική ευημερία. Και είπε Τώρα, αυτή η τάξη είναι ένα έθνος. Και σ' αυτό το έθνος υπάρχουν 50.000.000 σε χρήμα. Δεν είναι πλούσιο αυτό το έθνος; Κορίτσι υπαριθμόν 20, δεν είναι πλούσιο αυτό το έθνος, και δεν βρίσκεσαι σε κράτος που ευημερεί;"
"Και συ τι απάντησες;", ρώτησε η Λουίζα.
"Δεσποινίς Λουίζα, είπα ότι δεν ήξερα, ότι νομίζω ότι δεν μπορώ να γνωρίζω αν ήταν πλούσιο έθνος ή όχι, εκτός και αν γνώριζα ποιος είχε τα λεφτά, και αν μου ανήκαν κάποια απ' αυτά. Αλλά αυτό δεν είχε καμμία σχέση. Δεν ήταν στα νούμερα, καθόλου", είπε η Σίσυ, σκουπίζοντας τα μάτια της.
"Έκανες μεγάλο λάθος", παρατήρησε η Λουίζα.
"Ναι, δεσποινίς Λουίζα, το ξέρω τώρα ότι ήταν λάθος. Μετά ο κύριος Μπνιξτοπαιδόπουλος είπε ότι θα με ξαναεξέταζε. Και είπε, Αυτή η τάξη είναι μια μεγάλη πόλη, και μέσα της ζουν ένα εκατομμύριο κάτοικοι, και μόνο 25 πεθαίνουν από την πείνα στους δρόμους κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Τι παρατηρείς για αυτή την αναλογία; Και εγώ παρατήρησα --δεν μπορούσα να σκεφτώ τίποτε καλύτερο-- ότι νομίζω ότι πρέπει να είναι το ίδιο δύσκολο για αυτούς που πεθαίνουν από την πείνα, είτε οι υπόλοιποι είναι ένα εκατομμύριο, είτε είναι ένα δισεκατομμύριο. Και αυτό λάθος ήταν."
"Φυσικά ήταν."
Charles Dickens, Σκληροί καιροί, 1854.

10 σχόλια:

Ζώης Σταθερός είπε...

Αγαπητέ συνδαιτημόνα σε ψευδαισθήσεις αλλά και σε ουτοπίες Αντώνη,
Καταπληκτικό!
Έχουμε πήξει πια στους Μπνιξτοπαιδόπουλους και στουw Κοψοποδαρόπουλους. Οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τους σημερινούς οικονομολόγους που αξιολογούν την "αποδοτικότητα" (efficiency) των κοινωνικών πολιτικών και κάνουν αναλύσεις κόστους-ωφελειών με βάση τη διεστραμμένη αντίληψή τους περί "κοινωνικής ευημερίας". Είναι τραγικό σε τι αφελείς και διεστραμμένες προϋποθέσεις στηρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών αναλύσεων σήμερα. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ο ορισμός της "κοινωνικής ευημερίας" (social welfare) στην οικονομική επιστήμη. Σύμφωνα λοιπόν με την 'ανάλυση ευημερίας' ένας οικονομολόγος κρίνει ως αποδοτική οποιαδήποτε πολιτική που π.χ. δίνει 10 ευρώ περισσότερα στον Γιώργο και 5 ευρώ από το εισόδημα της Μαρίας (ανεξάρτητα αν ο Γιώργος είναι εκατομμυριούχος και από τη Μαρία αφαιρεί το σύνολο του εισοδήματός της). Μπορεί να σας φαίνεται εξωφρενικά απλοϊκό και διεστραμμένο για να στηρίζονται επάνω σε τέτοιους συλλογισμούς 'επιστημονικές αναλύσεις΄. Κι όμως έτσι είναι! Μπορείτε να διαβάσετε τις σχετικές δημοσιεύσεις του Uwe E. Reinhardt (καθηγητής οικονομικών στο Princeton όχι της πλάκας buzzoοικονομολόγος) που κάνουν λόγο ξεκάθαρα για μασκαρεμένες σε επιστήμη αξιολογικές κρίσεις και (αν)ηθικά δόγματα:
1. Is 'more efficient' always better?
http://economix.blogs.nytimes.com/2010/08/20/is-more-efficient-always-better/
2. When value judgements masquerade as science
http://economix.blogs.nytimes.com/2010/08/27/when-value-judgments-masquerade-as-science/
3. How economists bastardized Benthamite utilitarianism
http://www.princeton.edu/~reinhard/pdfs/100-NEXT_HOW_ECONOMISTS_BASTARDIZED_BENTHAMITE_UTILITARIANISM.pdf
4. The art of SIFFING among seasoned adults: Can economists be trusted?

RDAntonis είπε...

Σημείωσε Ζώη, σε περίπτωση που δεν το ξέρεις ήδη δηλαδή, ότι το "Σκληροί καιροί" είναι το ίδιο σάτιρα της επιρροής του "Benthamite utilitarianism" στην πολιτική οικονομία, και από εκεί στην εκπαίδευση. Συμβαίνει να το διδάσκω αυτή την περίοδο, οπότε σκέφτηκα να το αφιερώσω στον εκ Κύπρου νομπελίστα μας κο Πισσαρίδη, για τις μελέτες του για το επίδομα ανεργίας.

Zstatheros είπε...

Φυσικά και ΔΕΝ το ήξερα και σ' ευχαριστώ! Βλέπεις η μακρόχρονη δίαιτα ψευδαισθήσεων και παραπληροφόρησης έχουν συσσωρεύσει επάνω μου ένα παχύ στρώμα λίπους ημιαναλφαβητισμού.

omadeon είπε...

Αγαπητέ Ζώη Σταθερέ γεια στα χέρια σου,
που... πληκτρολόγησαν τα λινκς σου! χεχε
Μπήκα μέσα σε όλα, διάβασα και το pdf, και... "τα είδα ΟΛΑ" !
Κοντολογίς, αν (λένε οι οικονομολόγοι) σου κόψουν το μισό μισθό σου και τον μεταβιβάσουν σε έναν πλούσιο, η "αποδοτικότητα" της κοινωνίας παραμένει ίδια (κριτήριο "Kaldor-Hicks", στη 2η παραπομπή σου), κλπ.
(Παρεμπιπτόντως, Αντώνη, ΠΟΛΥ καίριο το σύντομο ποστ, συγχαρητήρια...).

Κοιτάζω πάντως από χθες το σχόλιό σου, το διαβάζω, το ξαναδιαβάζω και... κάτι δεν μου πήγαινε καλά. Και σήμερα συνειδητοποίησα, με "κλικ" (καθαρού μυαλού και... καφέ) ΤΙ ήταν αυτό που "δεν μου πήγαινε καλά".
Ζώη μου ζεις σε έναν εικονικό κόσμο κι εσύ, πολύ, αν νομίζεις (μέσω προβολής του Νου) ότι ο Αντώνης είναι "συνδαιτημόνας σε ψευδαισθήσεις και σε ουτοπίες". Κανένα από από αυτά δεν ισχύει, ΟΥΤΕ οι ψευδαισθήσεις, ΟΥΤΕ οι ουτοπίες, ΟΥΤΕ καν (ιδίως) το "συνδαιτημόνας" (σε αυτά ειδικά).
Το "Radical Desire" είναι blog που ζει στην ΩΜΗ πραγματικότητα και ΟΧΙ σε ψευδαισθήσεις ή ουτοπίες. Μπορεί βέβαια... (Χεχε) αυτό να σου φαίνεται σαν κοινοτοπία (και να συμφωνήσεις... πάραυτα, ίσως και χαμογελώντας)...
...παρόλ' αυτά όμως ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ προφανές, τούτο το σαφές. Το ψευδαισθησιακό και ουτοπικό στοιχείο, αν και αποτελούν _προβολές_, εξαπατούν να λες όσα λες!! χαχαχα

Κοίτα να δεις, είσαι άπαιχτος κι εσύ (όταν γράφεις ποστ στο ομαδικό blog Omadeon) και ΚΑΘΟΛΟΥ ουτοπικός ή ψευδαισθησιακός. Μπορεί νάσαι λίγο υπερβολικά ψηλός (στη διάνοια) οπότε... κατέβα να φάμε. ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΠΟΣΤ! :)

Υ.Γ. Γνωρίζω την απέχθειά σου για πρόσφατη σύγκρουση δύο άλλων (που πήραν τα σκάγια κι εμένα) την οποία κάθησα και ανάλυσα γραπτώς με τις ώρες. Δυστυχώς άνθρωποι όπως εσύ, ΑΚΡΙΒΩΣ λόγω καλωσύνης, διότι π.χ. ΝΟΜΙΖΕΙΣ ότι οι άλλοι ζουν σε ψευδαισθήσεις και ουτοπίες (όταν είναι αριστερών ιδεών όπως όλοι εμείς)... χάνετε την ΟΥΣΙΑ και το πολιτικό ΒΑΘΟΣ των διενέξεων. Και στο μέλλον, αν δείτε έναν εργάτη να βρίζει, μέσα στο ιντερνέτ, θα τον περάσετε και για "επικίνδυνο" (αντί να δείτε... ΠΙΣΩ από την επιφανειακή ΑΡΧΙΚΗ ευγένεια του ΑΣΤΟΥ που τρώει τα βρισίδια).

Υ.Γ.2 Σε ψευδαισθήσεις και ουτοπίες ζει ο ευρύς πληθυσμός (ο χειραγωγημένος απ'την Εξουσία και τα ΜΜΕ) και ΟΧΙ εμείς, εσύ, ο Αντώνης ή εγώ. Π.χ. μέσα στη "Φιλελεύθερη Ουτοπία" που ανάλυσε σε βιβλία και διαλέξεις (που τις έχω σε video) ο Slavoj Zizek.

RDAntonis είπε...

@Omadeon, Ζώης: Και αν η "ουτοπία" είναι το ΑΝΤΙΘΕΤΟ της "ψευδαίσθησης"; Και αν "ψευδαίσθηση" είναι η ιδέα ότι μπορείς να ζήσεις "χωρίς ιδέες", ότι μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να αναπαράγεται μια κοινωνία που έχει απεμπολήσει κάθε αφοσίωση στην ισότητα, κάθε πάθος για ελευθερία, και κάθε φροντίδα για δικαιοσύνη; Και αν η "ουτοπία" δεν είναι παρά ένα όνομα για την εξακολουθητική ισχύ αυτών των κατεσταλμένων αφοσιώσεων, παθών και φροντίδων;

omadeon είπε...

Ναι, ναι, καλάαα...
Σε λίγο θάχεις πρόβλημα όμως να αποδείξεις ότι...
ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ημιαναλφαβητισμένος ΕΛΕΦΑΣ !!! χαχαχα
(το "παχύ στρώμα λίπους" της ΜΕΤΡΙΟΦΡΟΣΥΝΗΣ σου, σε μάρανε... χαχαχα)

omadeon είπε...

Logically, όπως το θέτεις... δεν υπάρχει πιο πραγματικό πράγμα από την "ουτοπία" των ανθρώπινων διαστάσεων που συνθλίβονται από την ψευδαίσθηση της "Φιλελεύθερης Ουτοπίας" (αυτό που κοινώς λέμε "στην ΚΟΣΜΑΡΑ τους"). κι είναι τόσο πραγματικό όπως η πείνα ή κάθε μορφή οδύνης...

Ζώης Σταθερός είπε...

Συνυπογράφω την ετεροπρόσωπη απάντηση. Τα ίδια ακριβώς θα ήθελα να απαντήσω στο σύντροφο Omadeon ίσως όμως όχι τόσο εύστοχα διατυπωμένα. Είμαι χαρούμενος που ο Αντώνης κατάλαβε το πνεύμα της προσφώνησης άλλωστε έμμεση αναφορά σε προηγούμενες αναρτήσεις του ήταν. Είμαι σιωπηλός αναγνώστης του Radical Desire για πολύ καιρό.

Ζώης Σταθερός είπε...

Φίλε Omadeon,
Δεν θα ήθελα να κάνω κατάχρηση του φιλόξενου αυτού χώρου για να μιλήσουμε για διαδικαστικά εσωτερικά θέματα του blog Omadeon. Και δεν το κάνω ούτε από καλοσύνη, ούτε για να αποφύγω αντιπαραθέσεις. Απλά το κάνω από σεβασμό στην ουσία αυτού του post και στο χαρακτήρα αυτού του blog. Υπάρχουν και άλλα κανάλια επικοινωνίας στο ομαδικό μας blog θέλω να ελπίζω.

omadeon είπε...

Φίλε Ζώη,
δεν σου κρύβω ότι άκουσα πως... "είχες χάσει πάσαν ιδέαν" για μένα.
OK. ΜΗΝ αγχώνεσαι, συμβαίνουν αυτά (και συζητιώνται κιόλας ΑΛΛΟΥ, όπως είπες). Επειδή μάλιστα αφορούν συντρόφους μας (και εμάς τους ίδιους) επιβάλλεται κιόλας. Π.χ. σήμερα ετοίμασα νέο ποστ στο μετα-μπλογκ "metaomadeon" που αναλύει ένα flame... κάποιου άλλου, που προκάλεσε μια ιδιότυπη, ενδιαφέρουσα ΚΑΙ αποκαλυπτική σύγκρουση. Αλλά ο κύριος λόγος που έγραψα το σχόλιό μου εδώ φυσικά δεν ήταν αυτός. Ηταν γιατί το ίδιο λάθος (να με θεωρώ... ουτοπιστή κλπ.) το έχω κάνει κι εγώ.