Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2010

Καταστροφή και επαφή


Δεν είναι πραγματικότητα, η κατάσταση των πραγμάτων που μας ανήκει σήμερα. Δεν έχει το σώμα πραγματικότητας· δεν έχει ούτε τη σύσταση ούτε το αψύ της πραγματικότητας. Είναι ένα σύμπαν απόστασης και χωρισμού, ένας κόσμος όπου η ανία και η καταστροφή ακολουθούν η μία την άλλη, χωρίς όμως βάθος και πραγματική συνέχεια. Το κάθε τι που γράφω είναι μια κίνηση προς μια μικρή αληθινή πραγματικότητα [...] Είμαι ο επιζών μιας μεγάλης καταστροφής και προσπαθώ να ξανα-αποκτήσω επαφή. Περπατάω και γράφω για τον ίδιο λόγο. Για να κάνω τις σωστές κινήσεις και να ανακτήσω χαμένες σχέσεις.
Kenneth White, Les limbes incandescents.

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Βλέπω ότι, παρόλες τις αντιδράσεις σου, έχεις εμπεδώσει το 1ο. Οτι η ελπίδα δεν είναι το αντίθετο της βεβαιότητας και με εργαλείο την πίστη ελπίζεις μετά βεβαιότητος, όπως κι ο White, να ανακτήσεις χαμένες σχέσεις, να ξανα-αποκτήσεις επαφή, ότι πήρατε τη ζωή σας λάθος κι ότι θ’αλλάξετε ζωή, που λέει κι ποιητής.

Βεβαίως το δύσκολο είναι να κάνεις την υπέρβαση και να εμπεδώσεις και το 2ο. Οτι ‘ουδέν καινόν υπό τον ήλιον’. Αν το εμπεδώσεις κι αυτό δα δεις ότι όλα τα διανοητικά μορφώματα των ημερών μας είναι αστεία, χειρότερα κι από αυτές τις ταινίες για μικρά παιδιά που παίζουν στις μέρες μας στα σινεμά!
Καλή επιτυχία σου..
Καληνύχτα.
ΕΕ

Αντωνης είπε...

Καληνύχτα.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Είναι οι ώρες που η καταστροφή μας δημιουργεί σκέψεις πόνου κι ελπίδας, ίσως.

Ανώνυμος είπε...

ωραίο το απόσπασμα. μου θυμίζει ένα σημείο από το Κάλεσμα των γάλλων συντρόφων (αν το έχεις υπ'όψιν) που καταλήγει πως Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ

Αντωνης είπε...

@ανώνυμος: Εννοείς την "αόρατη επιτροπή"; Πάντως δεν θα το έλεγα έτσι, ότι δηλαδή "η πραγματικότητα δεν είναι καπιταλιστική". Θα έλεγα ότι είναι πλήρως καπιταλιστική, και όμως, αυτός ο καπιταλισμός χωρίς κενά, χωρίς περιοχές που δεν έχει εισέλθει, είναι, ίσως ακριβώς εξαιτίας της ίδιας του της παρουσίας παντού, χωρίς κενά ή ελεύθερους χώρους, ήδη κάτι άλλο από πραγματικός, έχει, όπως λέει εδώ ο White, κάτι άλλο "από την υφή τηε πραγματικότητας." Θυμάμαι και το τι λέει για τον χάρτη της αυτοκρατορίας που καλύπτει σε μέγεθος ολάκερη την αυτοκρατορία το περίφημο αφήγημα του Μπόρχες "Περί ακρίβειας στις επιστήμες."

Ανώνυμος είπε...

ναι, αυτή την τάση λέω. Αλλά σ' αυτό η υπογραφή είναι διαφορετική. Νομίζω πως κατάλαβα καλύτερα πώς το θέτει και ο White εδώ, και, όντως, το είχα διαφορετικά στο μυαλό μου. Με είχε προβληματίσει αυτό το σημείο κι εμένα και δεν ξέρω πώς ακριβώς μπορεί να ερμηνευτεί.


<>

Φαντάζομαι πως έχει υποκειμενικό χαρακτήρα. Λέγοντας πως τελικά κάθε σχέση που έχει αποικιοποιηθεί από τον καπιταλισμό-την αυτοκρατορία ουσιαστικά έχει ερημωθεί, οι μόνες εκφάνσεις που έχουν νόημα, που τελικά είναι πραγματικές είναι οι ανταγωνιστικές σχέσεις ή αυτές που δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να οικειοποιηθεί.

Ανώνυμος είπε...

ναι, αυτή την τάση λέω. Αλλά σ' αυτό η υπογραφή είναι διαφορετική. Νομίζω πως κατάλαβα καλύτερα πώς το θέτει και ο White εδώ, και, όντως, το είχα διαφορετικά στο μυαλό μου. Με είχε προβληματίσει αυτό το σημείο κι εμένα και δεν ξέρω πώς ακριβώς μπορεί να ερμηνευτεί.


"Η Αυτοκρατορία είναι παντού όπου τίποτα δε συμβαίνει. Παντού όπου τα πράγματα λειτπυργούν. Οπουδήποτε βασιλεύει η κανονική κατάσταση. [...]
Κάθε στιγμή συμμετέχουμε σε μια κανονική κατάσταση. Αε μια κατάσταση δεν υπάρχουν αντικείμενα και υποκείμενα- Εγώ και οι Άλλοι, οι επιθυμίες μου και η πραγματικότητα- μόνο ένα σύνολο σχέσεων, άνα σύνολο ροών που την διαπερνούν.
Υπάρχει ένα γενικό πλαίσιο-καπιταλισμός, πολιτισμός, αυτοκρατορία, πείτε το όπως θέλετε- που όχι μόνο σκοπεύει να ελέγξει κάθε κατάσταση αλλά, ακόμη χειρότερα, προσπαθεί να εξασφαλίσει την όλο και πιο συχνή απουσία κατάστασης. Οι δρόμοι και τα σπίτια, η γλώσσα και οι ευαισθησίες, ο παγκόσμιος ρυθμός που θέτει το βηματισμό όλων, έχει ρυθμιστεί γι' αυτό και μόνο το σκοπό. Παντού οι κόσμοι έχουν διαμορφωθεί έτσι ώστε να μπορούν να γλιστρούν παράλληλα ή να αλληλοαγνοούνται. Η "κανονική κατάσταση" είναι η απουσία κατάστασης.
Το να οργανώνεσαι σημαίνει:να ξεκινήσεις από την κατάσταση και όχι να τη βγάλεις από το μυαλό σου. Να διαλέγεις πλευρά σ'αυτήν. Υφαίνοντας την απαραίτητη υλική, συναισθηματική και πολιτική αλληλεγγύη. Αυτό είναι που κάνει κάθε απεργία σε οποιοδήποτε γραφείο, σε οποιοδήποτε εργοστάσιο. Οποιοδήποτε αντάρτικο, οποιοδήποτε επαναστατικό ή αντεπαναστατικό κόμμα.
Το να οργανώνεσαι σημαίνει:να δίνεις νόημα στην κατάσταση. Να την κάνεις αληθινή, αντιληπτή. Ηπραγματικότητα δεν είναι καπιταλιστική."

Φαντάζομαι πως έχει υποκειμενικό χαρακτήρα. Λέγοντας πως τελικά κάθε σχέση που έχει αποικιοποιηθεί από τον καπιταλισμό-την αυτοκρατορία ουσιαστικά έχει ερημωθεί, οι μόνες εκφάνσεις που έχουν νόημα, που τελικά είναι πραγματικές είναι οι ανταγωνιστικές σχέσεις ή αυτές που δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να οικειοποιηθεί.

Αντωνης είπε...

@ ανώνυμος: Hardt/Negri έτσι; Πολύ ωραία το έθεσες τώρα και πολύ καλά επιλεγμένο το απόσπασμα που παραθέτεις ως σημείο διαλόγου με White, ο οποίος γράφει βέβαια όχι ως θεωρητικός αλλά ως ποιητής.

Ανώνυμος είπε...

Όχι, είναι το απόσπασμα από το Κάλεσμα από έλεγα. Είναι αυτή η Αυτοκρατορία και γενικά ο λόγος που δικαίως πάει ο νους εκεί. Πιστεύω πάντως πως ο λόγος κάποιες στιγμές είναι απολαυστικός

Αντωνης είπε...

@ ανώνυμος: Α, μάλιστα. Τελικά είναι της αόρατης επιτροπής το κείμενο που αναφέρεις; Μπορείς να δώσεις κάποιο λινκ;

Ανώνυμος είπε...

Γεια και πάλι, είχα καιρό να μπω και τώρα είδα το τελευταίο σου σχόλιο. Λοιπόν, υπάρχει ένα link για το σαιτ τους που εχει τα πρωτότυπα κείμενα και κάποιες μεταφράσεις (από tiqqun και "αόρατη επιτροπή")

http://www.bloom0101.org/


και υπάρχουν σκαναρισμένες 2 μπροσούρες τους στα ελληνικά εδώ:

http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=1050329.

Τέλος, ένα πιο πρόσφατό τους άρθρο εδώ:
http://rioter.info/2009/11/10/%CE%B7-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%B7-%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%AF%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF-%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%BC%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-comite-inv/


Αυτά...Παρεπιμπτόντως, συγχαρητήρια για την δουλειά που κάνεις εδώ. Παρ'ότι υπάρχουν διαφωνίες και διαφορετικοί τρόποι αντίληψης κάποιων πραγμάτων, είναι πολύ ενδιαφέρουσα (και παραγωγική! :) )

Αντωνης είπε...

Να σαι καλά. Ευχαριστώ για τα λινκ και το θετικό πνεύμα.:-)