Σάββατο, 12 Δεκεμβρίου 2009

Η "ανοχή της κοινωνίας σε βίαιες συμπεριφορές"


Η ανάρτηση αυτή αφιερώνεται στον πολιτικό επιστήμονα (εκτός εισαγωγικών) Στάθη Ν. Καλύβα του πανεπιστημίου Γέιλ, ο οποίος κατέληξε, στην Αθηναϊκή Επιθεώρηση του Βιβλίου, ότι η "εξέγερση" (εντός εισαγωγικών αυτή) του Δεκέμβρη εξηγείται με βάση την ιδιόμορφη ανοχή της ελληνικής κοινωνίας σε βίαιες συμπεριφορές. Πρόκειται, φαντάζομαι, για μια καινοτομική ανακάλυψη που σόκαρε την μικρή κοινωνία του Νιού Χέιβεν του Κοννέκτικατ, κωμόπολης που δεν έχει δει ποτέ βίαιη κοινωνική εξέγερση, αν και φιλοξενεί το Scull and Bones society, πάσχει από πλείστα όσα κρούσματα ανθρωποκτονικής εγκληματικότητας, και γειτονεύει με το Χάρτφορντ, από όπου ο Σάμουελ Κολτ έγραψε το όνομα του με εξάσφαιρα στην ιστορία του αγρίου Ουέστ κι ο Μαρκ Τουέιν συνέθεσε τον Γιάνκη του Κοννέκτικατ, μυθιστόρημα που στοχάζεται χιουμοριστικώς τη σχέση δημοκρατίας, αποικιοκρατίας και γενοκτονίας.

Αναρωτώμενος για το ποια είναι η κοινωνική νόρμα μη ανοχής της βίας εκ μέρους της οποίας εκφέρεται η κρίση για τον χαρακτήρα της ελληνικής μεταπολιτευτικής ιδιομορφίας, έπεσα πάνω σε ένα ντοκυμαντέρ του HBO το οποίο αποκαλύπτει, άμεσα νομίζω, την βαθιά κριτική αναστοχαστικότητα που διέπει την διάγνωση του κυρίου Καλύβα για τα καθ' ημάς. Λέγεται "Violence: An American Tradition", και όχι, δεν αναφέρεται στα Εξάρχεια. Αυτό, το να εκπαιδεύσει ημάς και τους Αμερικανούς στο πόσο βίαια κοινωνία είναι η ελληνική της "κουλτούρας της μεταπολίτευσης" (σε αντίθεση μάλλον με την κουλτούρα, εχμ, γκουχ, πριν την μεταπολίτευση), το ανέλαβε ο εν τω Γέιλ καθηγητής.

Παραθέτω μόνο λινκ στο ντοκυμαντέρ, με την προειδοποίηση ότι περιέχει εξαιρετικά ακραίες εικόνες: εδώ παρελαύνουν ΚΚΚ, σκυλιά, μάνικες, άρβυλα και γκλομπ εναντίον γυναικόπαιδων που τόλμησαν να ακουλουθήσουν τον αιδεσιμότατο Κινγκ, η σφαγή ανδρών, γυναικών, και παιδιών στο Wounded Knee, και φωτογραφίες με χαμογελαστούς λευκούς μπροστά από απανθρακωμένα πτώματα μαύρων τιμωρηθέντων δια του νόμου του Λιντς (δεν γίνεται βέβαια αναφορά στους προπηλακισμούς και φόνους ομοφυλοφίλων, στο Mai Lai, στην αντι-μουσουλμανική βία εντός συνόρων, ή στην θεσμοποίηση της στρατιωτικο-βιομηχανικής βίας, περιλαμβανομένων των ιδιωτικών εταιρειών που σκότωναν αμάχους στο Ιράκ). Όπως και να χει, είναι αρκετά τα όσα χρονικογραφούνται για να μας θυμήσουν αυτό που ο δόκτωρ Καλύβας ξέχασε: Ότι το κλασικό παράδειγμα διαχρονικής κοινωνικής ανοχής στην βία (κατά των αδυνάτων, ως επί το πλείστον) είναι, για την συντριπτική πλειοψηφία των αμερικανών κοινωνικών επιστημόνων, ψυχολόγων και ιστορικών, οι κάθε άλλο παρά εξεγερσιακές Η.Π.Α. Η χώρα δηλαδή της οποίας την "κοινή γνώμη" (aka τις απόψεις neoconservative thinktanks και συνασπιζόμενων ΜΜΕ) ο κύριος Καλύβας αφενός ενστερνίζεται και αφετέρου αναπαράγει για εξαγωγές στην εκστασιασμένη απ' τον επιστημονισμό δημοκρατία της μπανάνας.

Πώς είπατε; Σφοδρό, παρατεταμένο και γεμάτο αγριότητα εμφύλιο είχαν και στις Η.Π.Α, αλλά για κάποιο λόγο αυτός σπάνια αντιμετωπίστηκε ως έκφραση μιας κουλτούρας πολιτικών ακροτήτων, σε αντίθεση με τις όποιες "βαλκανικές" περιπτώσεις; Πώς είπατε; Το λιγότερο που θα όφειλε κάποιος που γράφει εκ μέρους ενός φαντασματικού υπερατλαντικού πολιτικού ρασιοναλισμού θα ήταν να αναρωτηθεί κριτικά για το αν οι νόρμες που έχει κατά νου ανταποκρίνονται στην κοινωνία που τον υποδέχεται πριν τις "εφαρμόσει" εκ του μακρόθεν προς διαφωτισμό των ευγνωμόνων συμπατριωτών του; Προφανώς, έχουμε παρασυρθεί από την αντιαμερικανική προπαγάνδα. Είμαστε άλλωστε δεδηλωμένοι συμπαθούντες της κομμουνιστικής ιδέας. Και ως απόφοιτοι δημόσιων πανεπιστημίων, είμαστε και κομπλεξικοί απέναντι στην εγγενή ανωτερότητα οποιασδήποτε θέσης φέρει την στάμπα της λίγκας του κισσού (εδώ δεν σεβαστήκαμε τον Yalie Bush Jr., τι περιμένεις;) Κανονικά, ρόλος μας ως νεοαποικιακή ελίτ με δυτική μόρφωση θα ήταν να ενθαρρύνουμε τους Έλληνες να υποταχθούν στον από καθέδρας πολιτικό λομπροζισμό, τέτοιοι κοινωνικά ενελικτικοί παραβατιστές που είναι. Και φυσικά, να κόψουμε την ειρωνεία περί ιδεολογικού χαρακτήρα πρεσβυωπίας και να χωθούμε στις τρύπες μας, blinded by science. Αλλά τι μπορεί πλέον να αναμένει κανείς από bloggers με λάβαρο την Savage Republic του πλανεμένου νου τους; Αυτοί ανατριχιάζουν ακόμα με τον Σολωμό.

Υ.Γ. Για άλλες διαστάσεις των μεθοδολογικών καινοτομιών του καθηγητή Σ. Ν. Καλύβα σε ό,τι αφορά τον Δεκέμβρη, κάποια άλλη φορά, πιο επισταμένως.

Παράρτημα 1: Το ντοκυμαντέρ. Violence: An American Tradition. Τίποτε σπουδαίο, αλλά επαρκές ως αντίδοτο στους νεοαμνησιακούς νοσταλγούς της "τάξης και ασφάλειας" παγκοσμίως. Και όχι, δεν επιθυμούμε να δικαιολογήσουμε ούτε μία σπασμένη βιτρίνα, ούτε έναν τραυματισμένο αστυνομικό. Ούτε μας απασχολεί η λαϊκίστικη "δικαίωση" της χώρας απέναντι σε "κακούς" Αμερικανούς και αμερικανίζοντες. Απλά δεν θα αφήσουμε το αλτσχάιμερ για τα "παλιά, καλά χρόνια" και τις "έννομες, φιλελεύθερες κοινωνίες" να βαφτιστεί αναλυτική νόρμα. Και αυτό λέγεται νόμιμη πολιτική αυτοάμυνα, έστω και (δυστυχώς) μέσω της μνημοτεχνικής βίας αφόρητα εμετικών εικόνων από το μακρινό και πρόσφατο παρελθόν.


Παράρτημα 2: Το soundtrack. Godspeed you! Black Emperor, "Rockets Fall on Rocket Falls".







Παράρτημα 3: Τα δέοντα. Respect, ελληνιστί τα σέβη μου, στον Δύτη των Νιπτήρων για αυτό και στον Black Cat, Red Cat για αυτό.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

άξιος ο μισθός του yaloπώλη κύριε radical !

Mαζί με το Βήμα και Athens Review of Books (χαχα..) εξέδωσαν ένα ακόμα δουλεμένο psyops πόνημα.

τα είπες όλα με το ποστ του Σολωμού...
τα ρησπεκτ μου και καλημέρα.

Αντώνης είπε...

Καλημέρα. Ευχαριστώ για την ενθάρρυνση.

S G είπε...

το επιχειρημα λοιπον οτι η Ελλαδα δεν εχει ανοχη στην βια στηριζεται στην θυμικη αντιδραση στα λεγομενα του Καλυβα με ενα καλοδουλεμενο κειμενο που ομως αντιστοιχει απλα στο ανεκδοτο "και σεις βασανιζετε τους μαυρους"?

Αντώνης είπε...

Ξεκαθάρισα απόλυτα τη φύση του αντεπιχειρήματος στο συγκεκριμένο εδάφιο του κειμένου Καλύβα νομίζω. Και δεν είναι καθόλου αυτό που λες. Είναι τόσο ρητά διατυπωμένο και τόσες φορές, που δεν θα μπω στον κόπο να το επαναλάβω άλλη μια φορά.

Επίσης επιφυλάχθηκα για σαφώς συνολικότερη απάντηση στις θέσεις Καλύβα, κάτι που από ότι ίσως έχεις δει έχω ήδη αρχίσει να πράττω σε συνέχειες. Κάνε λιγάκι υπομονή σε ό,τι αφορά αυτό το σκέλος λοιπόν.